Nrc.next, fd.nl, nu.nl, radio, e-mail, Twitter, LinkedIn. Dat is het lijstje informatiebronnen dat ik vanochtend bekeken/beluisterd heb. Nog best bescheiden, al zeg ik het zelf. We leven in een tijdperk van informatie overload. Mensen hebben al genoeg moeite om hoofdzaken van bijzaken te scheiden om te weten welke informatie écht relevant voor hen is.
Voor organisties is informatievergaring nog essentiëler om hun diensten te verbeteren. Als je merkt dat een product elke keer retour komt, maar je weet niet waarom de klant er ontevreden mee is, dan weet je niet waar je moet beginnen om het product te verbeteren. En als je als beleidsmaker niet weet hoe subsidiegeld wordt gespendeerd, dan weet je niet of het weggeven van dat geld wel zin heeft gehad.
Informatie vergaren is een ding, maar zie maar eens een duidelijke boodschap te halen uit de vergaarde informatie. De juiste software en mensen die handig zijn met datamining zijn daarbij essentieel. Maar ook de 'good old' bibliothecaris zou zijn intrede wel weer mogen doen. Hij/zij ziet alle informatie voorbij komen en kan goed schiften welke informatie er wel of niet toedoet. Dat is een vak apart, dat je niet aan elke marketingmanager of beleidsmedewerker kunt overlaten.
Lees meer...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten