maandag 6 september 2010

Wanneer is wetenschap nieuws?

Is elke laboratoriumuitkomst nieuws?
Zeer verrast was ik dat ik eerst op de radio, en later op tv hoorde over een bijzondere innovatie. Twentse wetenschappers zijn er namelijk in geslaagd brandstof uit plantenresten te maken. Daardoor zijn er geen hectares koolzaad e.d. meer nodig om biobrandstoffen te produceren, zodat de akkers van landen als Braziliƫ voor nuttiger zaken ingezet kunnen worden, namelijk: voedselproductie.
Nu zit ik niet tot in mijn oren in de biobrandstoffen-wetenschap, maar dit soort ontwikkelingen zie ik wel vaker voorbij komen. Verhalen over zonnecellen met 60% rendement of robots die al het werk overbodig maken. Het gaat dan vaak om een zeer interessante laboratoriumuitkomst die echter nog wel een stuk van de werkelijkheid verwijderd is. En wetenschapsnieuws is zelden op radio en tv (let wel: het achtuur-journaal!) te horen/zien. Dus wat maakt deze vinding zo bijzonder? Jammer dat dat niet uitgebreid wordt toegelicht. Wie het weet, mag het zeggen.

Lees meer...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten