woensdag 18 augustus 2010

Wat chirurgen kunnen leren van piloten

Creativiteit en innovatie ontstaat het best als je eens over de schutting kijkt en leert hoe bedrijven uit andere sectoren problemen oplossen. In het Oogziekenhuis Rotterdam hebben ze dat begrepen. Zij hebben zich namelijk laten inspireren door partijen uit onverwachte hoek, namelijk piloten en een supermarkt.

Van KLM heeft het ziekenhuis een boekingssysteem overgenomen waarin rekening wordt gehouden met 'no shows', patiĆ«nten die wegblijven. Dat maakt de planning een stuk strakker. Piloten hebben hen geleerd om een checklist op te stellen en voorafgaand aan een operatie deze lijst af te vinken: "Is iedereen er? Liggen alle instrumenten klaar? Zijn de juiste medicijnen er? Gaat het inderdaad om het linkeroog?". Ze hebben ook Albert Heijn benaderd vanwege hun logistieke kennis over inkoop, voorraadbeheer en dergelijke. Elke branche heeft zo bepaalde activiteiten waarin het excelleert. Wil je wat weten over logistieke planning, dan moet je dus in de logistieke sector zijn. En als het Oogziekenhuis zijn kantinemaaltijden zou willen verbeteren, misschien moeten ze Herman den Blijker dan inschakelen. En misschien kunnen ze TomTom wel inschakelen om bezoekers te navigeren door het ziekenhuis. "U bent nu bij de afdeling psychologie. Bestemming bereikt."

Bron: NRC Handelsblad, 17/18 april 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten